Náhledový obrázek článku na blogu pro potřebu tématu analýzy konkurence.

 Analýza konkurence (osmý díl)

Je analýza konkurence důležitá? Kdy je pro ní je / není vhodný čas. Jak proběhla pro projekt „Marketingový deník“? Na tohle se spolu dneska podíváme. 🙂


Proč dělám analýzu konkurence?

Primárně to dělám, abych pochopil, s kým se mohu setkávat v rámci reklam a na internetu. Dny, kdy jsem se snažil neustále dohánět konkurenci, jsou za mnou. Z mé denní praxe vím, že sledování konkurence bez jasného cíle může být neplodné.

Jak jsem prováděl analýzu konkurence pro ‚Marketingový deník‘?

Vyhledávání klíčových frází: Začal jsem s frázemi, které jsou mi nejbližší, jako jsou „blog o marketingu“ a „marketingový blog“. Prošel jsem prvních pět webů z organických výsledků vyhledávání, abych získal představu o obsahu, který nabízejí.

Pohled na reklamy: Klikl jsem na několik reklam, aby mi bylo jasné, kdo investuje do reklam na podobná klíčová slova. Důvod, proč je to důležité, zmíním později.

A to je v podstatě vše. Nezabýval jsem se vizuálem, nečetl jejich články podrobně, ani jsem nenavštívil jejich sociální sítě. Šel jsem pouze podle nadpisů, stejně jako to dělá mnoho lidí. Chtěl jsem jen získat obecnou představu o počtu podobných blogů ve vyhledávání.

Kdy a jak dělat analýzu konkurence

Tohle je přímo závislé na tom, jak moc jste nebo chcete být na internetu vidět a kolik z online prostoru potřebujete získat. Pokud je váš cíl reálně konkurenci předběhnout. Například proto, že vám přebírá zákazníky díky vyšší viditelnosti na Googlu, pak má smysl se do hloubky zabývat tím proč, a co s tím můžete udělat.

Počítejte však s tím, že změny v kampaních se mohou projevit klidně až za 14 dní nebo i měsíc. SEO práce pak může začít nést ovoce za 3 měsíce, někdy až za dva roky! A to je klíčové si uvědomit. Jinak snadno začneme hodnotit aktivitu konkurence (typicky „jsou víc vidět“) jako výsledek jejich aktuální změny. A ono to tak často vůbec není. 🙂

Snadno pak propadneme pocitu, že měsíc práce na SEO a desetitisíce v nákladech musí přinést výsledky okamžitě. Nepřinesou. 🙂

A pokud máte pocit, že analýzu konkurence musíte dělat hned první den spuštění nové kampaně, pak opravdu nemusíte. Ze zkušenosti není třeba ani v prvním půl roce, protože nemáte dostatečná data ani pozice ve vyhledávání. Velmi pravděpodobně ještě nebudete mít relevantní data. Navíc často zapomínáme, že vyhledávání na Googlu je personalizované, takže já vidím pojem „marketingový blog“ úplně jinak než vy. A je to tak v pořádku. 🙂

Pro přesnější pohled na vaši situaci mě neváhejte kontaktovat. Můžeme spolu projít, co je teď důležité řešit a co naopak může počkat.

Software a návody pro analýzu konkurence:

Na internetu existuje mnoho nástrojů pro analýzu konkurence, které ukážu v praxi v pozdějších článcích. Najdete zde také mnoho užitečných návodů, jak analyzovat konkurenci.

Poznámka autora:
Pokud plánujete zahájit e-shop, určitě byste měli věnovat více času analýze konkurence, zvláště co se týče produktů a cenových strategií.

Nyní, když máme za sebou poslední teoretické téma, je čas vyplout rovnou do praxe. Další článek bude věnován tématu „Brand a vizuální podoba značky“, a poté se již podíváme na web, který se vám určitě bude líbit!


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek