Proč má marketingový mix stále své místo
Pojem marketingový mix může na první pohled působit jako přežitek. Zvlášť v době, kdy se na nás ze všech stran valí zaručené návody, jak za měsíc zbohatnout s pomocí e-booku, reklamy a jedné sociální sítě. Jenže právě v tom je ten problém.
Co to vlastně je marketingový mix?
Nebudu tě zatěžovat definicemi z učebnic. Zjednodušeně řečeno, marketingový mix je soubor aktivit a nástrojů, které se navzájem doplňují a společně vytvářejí efektivní marketing. Pokud spoléháš jen na jeden kanál – třeba na cedulku na dveřích nebo Facebook – pak o mixu nemůže být řeč. Jakmile ale kombinuješ více cest, ať už online či offline, začínáš stavět něco, co lze za mix označit.
🧱 Obrazně řečeno? Stavíš dům
- Základní povolení – podnikání (živnost, firma)
- Základy a izolace – produkt nebo služba, cílová skupina
- Hrubá stavba – web, provozovna, procesy
- Nosné zdi – CRM systém, firemní struktura
- Střecha – reklamní a komunikační kanály: sociální sítě, letáky, PPC, email marketing…
- Omítka a nátěr – pravidelnost, vztahy, obsah, který buduje důvěru
Teprve s celou touto konstrukcí můžeš mluvit o udržitelném marketingu.
⏳ Proč je to důležité?
Protože skutečný marketing je dlouhodobá disciplína. Není to sprint, kde stačí jedna reklama a přijde lavina objednávek. A už vůbec to není o tom, co „frčí“ právě tento měsíc. E-booky, webináře, audiokurzy… Trh se mění a tvůj marketing s ním musí držet krok.
Ať už se bavíme o e-boocích, online kurzech, přednahraných webinářích nebo nástrojích jako ChatGPT a automatizačních robotech – všechny tyto prvky mohou být součástí efektivního marketingu. Ale samy o sobě zázraky nezpůsobí.
Tisíce podnikatelů u nás v posledních letech podlehly iluzím rychlého zbohatnutí. A výsledek? Vyhořelé nadšení, ztráty a nedůvěra v jakoukoliv odbornou pomoc. Bohužel, s tím se dnes potkáváme velmi často – a o to těžší je pak budovat důvěryhodný marketing.
Shrnutí?
Marketingový mix není jen technika. Je to způsob myšlení a řízení. Pomáhá firmě zůstat stabilní i v měnících se podmínkách. A pokud to s podnikáním myslíš vážně, začni mix stavět hned od základů. Postupně, s rozumem – ale nepodceňuj střechu.