Náhledový obrázek pro článek uživatelské návyky vs. výkon v marketingu

Uživatelské návyky a jejich projev v marketingovém rozhodování

Zdá se to jako neuvěřitelné, ale stále je mnoho podnikatelů, kteří mají pocit, že jim bude fungovat vše, co doporučuje někdo jiný. Za svou historii jsem potkal řadu online podnikatelů, s řadou z nich jsem i spolupracoval, a řada z nich již neexistuje. Jejich problém byl, že chtěli to samé, co fungovalo jim, doporučovat všem bez rozdílů oboru, cílovky, produktu či služby.

V tomto článku si rozebereme, proč to nemohlo fungovat, respektive proč to nemohlo fungovat drtivé většině lidí, kteří je sledovali.

Znalost zákazníka je základ

Pokud neznáte návyky svých zákazníků, pokud nevíte, kde se pohybují a jak se rozhodují, velmi brzo se střetnete s realitou a zařadíte se k té řadě online podnikatelů, kteří už neexistují. Nestačí si jen udělat analýzu přes AI, vygenerovat si e-book, pár článků či postů, aby bylo vaše podnikání životaschopné. AI dokáže vaši znalost rozšířit a prohloubit, ale určitě ne nahradit. Pokud svou cílovku neznáte, můžete AI využít pro základní analýzu, udělat si rešerši trhu a nechat si doporučit učební materiály, které vám pomohou vaši cílovku lépe pochopit.

„Takže, co si máte z článku odnést? Udělejte maximum pro to, abyste svého zákazníka (i toho potenciálního) opravdu poznali.“

Prodávat trička je vskutku jiné, než prodávat auta

Tričko si koupí „kde kdo“, ale na takové auto už musí mít člověk peníze, a když je má, tak opravdu zvažuje, kde je utratí.

U trička stačí „vizuální shoda“, a potenciální zákazník nepotřebuje číst recenze, číst články na webu nebo trávit spoustu času na sociálních sítích prodávajícího.

Chcete prodávat trička? Pak vám postačí pěkný web, kvalitní produktové fotky, dostatečný výběr a příjemný materiál. Do reklamního kreditu stačí i 20 000 Kč. 🙂

Chcete prodávat auta? Pak jsou recenze, odborné články, aktivita na sítích či webu a znalost produktu nevyhnutelné. A do reklamy vám 20 000 Kč stačit nebude. Začnete spíš s pěti- až desetinásobkem.

Nabídka vs. poptávka

Obecně platí, že čím dražší produkt či službu máte, tím větší nároky na vás budou zákazníci mít. Doporučuji začít odpovědí na otázku, zda to, co nabízíte, lidé opravdu potřebují, nebo se jim to „jen hodí“.

Pokud prodáváte věci, které lidé potřebují (např. potraviny, kadeřnictví, topenářské práce či kominické služby atd.), máte napůl vyhráno.

Pokud nabízíte např. kurzy nebo vzdělávací obsah, a nebo cokoliv co člověk běžně nepotřebuje, pak je marketing na takový produkt či službu mnohem náročnější a dražší. Takže bez marketingového zásahu a kreditu (zkrátka vstupních investic) to jen tak nepůjde.

Jak pochopit uživatelské návyky

Na internetu najdete mnoho pouček, checklistů a AI vám je ráda vygeneruje. Ale i zde platí, že postačí zdravý rozum a několik klíčových otázek:

  • Kdo je váš zákazník?
  • Kde se běžně pohybuje?
  • Jak a kde podobné produkty/služby nakupuje a proč?
  • Co je pro něj při rozhodování důležité?

Dokáže váš produkt/služba zákazníka zaujmout natolik, aby nakoupil?

Těmto otázkám se věnujte nejprve. Pokud nebudou stačit, můžete se ponořit hlouběji.

Tímto článek uzavírám. Téma je velmi rozsáhlé a budu ho rozšiřovat. Pokud se vám nechce čakat a máte dotazy, ozvěte se mi. Rád je s vámi proberu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek